Op 21 juni 2018 werd in het FlexPay-gebouw de tweede MOB-Netwerkbijeenkomst van dit jaar gehouden. Onder leiding van Rob Maanen is het thema ‘wanbetaling’ behandeld. Rob Maanen is directeur van Flexpay Professionals en komt in zijn branche ook wanbetalers tegen. Zijn ervaring deelde hij uitvoerig met ondernemers die op de bijeenkomst van MOB aanwezig waren. Ook gaf hij advies over hoe je zelf al veel kan doen om potentiele wanbetalers buiten de deur te houden. Enkel punten hebben we hieronder opgesomd.

  • Zorg dat je algemene voorwaarden en leveringsvoorwaarden hebt uitgewerkt, waarbij de betalingstermijnen na ontvangst van de factuur helder en duidelijk zijn opgenomen
  • Zet de afspraken goed op papier in een duidelijke offerte en laat deze eventueel tekenen (dit geldt ook voor een opdracht van een vriend en relatie)
  • Als het over grote(re) bedragen gaat, maak dan bijvoorbeeld gebruikt van websites van Dun & Bradstreet of Graydon om de kredietwaardigheid van de klant vooraf te controleren. Dit kost natuurlijk geld, maar kan je behoeden van grotere problemen.
  • Check of uw klanten kredietwaardig zijn en vraag een gratis kredietrapport aan! (website Dun & Bradstreet)

Inzicht in de risico’s bij nieuwe en bestaande klanten is essentieel voor uw bedrijf. Het helpt je bij het terugdringen van afschrijvingen en verlagen van de DSO. Met de informatie van D&B blijf je volledig op de hoogte van jouw klantportfolio en krijg je antwoord op vier belangrijke Credit Management vragen:

  • Met wie doe ik zaken? – Identificatie
  • Gaat hij mij betalen? – Risico op faillissement
  • Wanneer gaat hij mij betalen? – Betalingsgedrag
  • Hoeveel kan ik op rekening leveren? – Kredietlimiet
  • Indien je bij een opdracht veel moet vooruitbetalen aan de leverancier, dan kan je overwegen om bijvoorbeeld een aanbetaling te vragen/eisen van bijvoorbeeld 50% bij akkoord op de offerte
  • Houdt je strikt aan jouw eigen leverings- en betalingsvoorwaarden. Betalen na 14 dagen is betalen na 14 dagen, dit geldt zeker voor vrienden en relaties
  • Debiteurencontrole is geen leuke taak, begin daarom de week juist met het controleren en nalopen van jouw debiteuren. Het op zijn beloop laten belemmert de ontwikkeling van het bedrijf. En kan later tot nog meer verstoring van jouw relatie met de klanten leiden.
  • Mocht je regelmatig tegen de grenzen van jouw liquiditeit aanlopen, dan kan je de inschakeling van een zogenaamd factoringbedrijf overwegen. Dit kost geld, maar geeft ook garanties.

 

Pin It on Pinterest